Před zimou a během ní máme sklon k přibírání na váze, jaro se zase přihlásí únavou a v letních měsících se obvykle nevyhneme problémům s dehydratací. Ovšem indický alternativní směr medicíny Ajurvéda na tyto eventuality myslí a sestavuje vhodný jídelníček pro každé roční období.

Není třeba se bát, nejde o striktně sestavený seznam vhodných jídel, ale spíš o všeobecná doporučení, v jejichž hranicích se zvládne pohybovat s lehkostí i průměrný kuchařský laik. Stačí jen naslouchat svému tělu a vzít v úvahu nejčastější obtíže, které s sebou změny počasí neodmyslitelně přinášejí.

Strava podle Ajurvédy – jarní detoxikace

Období nových začátků a probuzené energie, jež má potřebu prýštit ze srdce, kde byla přes zimu uchována a odvádět s sebou nashromážděnou KAPHu. KAPHA patří mezi tři základní dóši Ajurvédy (tridóša). Jde o jednu ze základních energetických charakteristik, mající v našem těle na starost zejména imunitu, metabolismus tuků, růst a stabilitu mysli.

Odvod nadbytečné KAPHy má na starosti sluneční světlo. Přijde-li tedy po zamračených dnech několik intenzivních slunečních a my se je rozhodne využít bez přípravy k dlouhým procházkám, může přebytek této dóši způsobit obtíže s trávením a nejrůznější disharmonické projevy v organismu, projevující se například sennou rýmou, jarním nachlazením, únavou apod. Odchod KAPHy je však nezbytný, dokáže s sebou totiž odnést několik kilogramů „zimních zásob“ tuku a napomáhá rovněž odchodu toxinů a poškozených tkání, vzniklých během chladných měsíců. Proto Ajurvéda doporučuje na jaře převážně jídelníček detoxikační a posilující.

Důraz klade na tmavou listovou zeleninu, obsahující množství cenných látek, zejména kyseliny listové. Kromě známých salátů je vhodné do jídelníčku zařadit rovněž pampelišku a kopřivu. Dohromady působí příznivě na játra a ledviny, a nezáleží na tom, zda si je nasekáte do pomazánky, připravíte jako špenát nebo spařené použijete do základu moderního smoothie.

Odchod KAPHy podporují také lehká, čerstvá jídla, ideálně mírně pálivá (pokud snesete). Naopak se vyhýbáme pokrmům těžkým, smaženým, olejnatým a nadměrně sladkým nebo kyselým. Pro podporu trávení je vhodné pít zázvorový čaj, a to alespoň 1x denně (vyzkoušejte způsob přípravy z čerstvého i sušeného kořene, je pravděpodobné, že vám alespoň jeden z nich zachutná). Jídelníček je rovněž vhodné doplnit výživnými semínky, zařadit alespoň menší pohybovou aktivitu, pokud jsme přes zimu zaháleli a vyhnout se příliš dlouhému spánku.

Strava podle Ajurvédy – letní zavlažování

Zatímco jaro je doménou KAPHy, v letní období přichází řada na další základní dóšu – PITTA, energetická charakteristika mající na starost zejména látkovou výměnu, vstřebávání živin, trávení, tělesnou teplotu, barvu pokožky a inteligenci. Ne náhodou znamená toto slovo ze sanskrtu oheň a voda a jeho kosmickým vztahem je slunce.

Do popředí se tedy dostávají tkáně zodpovědné za trávení a vstřícné k působení ohně. Letní horka však PITTu paradoxně poškozují. Proto se v tomto období ta často potýkáme s trávicími obtížemi (např. letní střevní virózy apod.).

V jídelníčku by měly hrát prim potraviny a pokrmy, jež rozbouřenou sílu PITTy přirozeně zklidňují. Sladký, vlhký, chladný, tekutý – tak zní základní charakteristiky. Ne, neznamená to, že si nesmíte dát na grilovačce pořádný steak, ovšem doplňte ho nasládlou omáčkou, vychlazeným zeleninovým salátem nebo alespoň vhodným nápojem.

Mimochodem máte-li v oblibě aloe vera, tak právě teď je vhodný čas pro nejrůznější limonády (ideálně domácí) a sirupy s jeho příměsí. Skvěle totiž prochladí celý organismus a jako bonus tonizuje játra. Naopak podrážděn PITTy způsobují v létě jídla nadměrné kořeněná. Pálivá, olejnatá, kyselá a slaná. A s konzumací alkoholu to také nepřehánějte.

Ajurvéda doporučuje každý alkoholický nápoj ředit v létě s vodou. Samozřejmě, ne vždy je to možné, pamatujte si tedy alespoň, že by na množství zkonzumovaných alkoholických nápojů během dne mělo připadat minimálně stejné množství těch nealkoholických.

Strava podle Ajurvédy – podzimní a zimní odhlenění

Během chladných měsíců přebírá vládu nad procesy probíhajícími v našem organismu AGNÍ. AGNÍ je oheň a někdy se zjednodušeně překládá jako trávení. To však jeho podstatu zcela nevystihuje, byť potíže v této oblasti jsou (nejenom Ajurvédou) považovány za základ všech nemocí.  Kromě trávení má tato dóša vliv i na vzhled pleti (zimní akné, vyrážky a další obtíže), negativní emoce (deprese, strach, nespokojenost či netrpělivost) a nechutenství.

Posílení a stabilizace AGNÍ je během podzimních a zimních měsíců velmi důležité. Zima ho přirozeně koncentruje v našem organismu, proto si během zimy snáze poradíme s těžkými a výživnými jídly, jež tuto dóšu nadále posilují. Jde zejména o (nejlépe vařené) obilniny, luštěniny a rýži. Vhodné jsou spíše potraviny konzervované než mražené. Právě studená jídla a ledové nápoje bychom během zimy měli pokud možno vynechat.

Vhodné jsou polévky, teplé mléko a med, horký čaj. Nepozapomeňte na to, že přes zimu má naše tělo sklon přirozeně přibírat a budovat si tak ochranu proti okolnímu chladu. 1,5-2,5 kilogramy váhy navíc jsou normální a na jaře se opět přirozeně ztratí. Musíte na to však pamatovat už během tvorby svého jídelníčku, a to zejména přes svátky.

Naše tělo se rovněž musí potýkat s nahromaděním většího množství hlenu, projevujícího se nachlazením, chřipkami a dalšími zdravotními obtížemi. Hodí se tedy posílit i KAPHu, a to echinaceou. Čaj, kapky, sirup – vše je povoleno. Ideální je posilující kúra během celého chladného období, ale v případě nejvyšší nouze vám prospěje její nasazení i v průběhu již probírajícího onemocnění.

Více článků najdete na medicka.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na