„Potřebovala bych shodit do plavek, za rohem mají lekce jógy, tak bych tam občas mohla zajít“. Asi nějak takto zní noční můra každého lektora jógy. A proč? V prvé řadě je potřeba si říci, že jóga není cvičení pro každého. Ona totiž jóga vlastně není ani cvičení, ale cesta k pochopení vlastního těla. A k tomu je potřeba dozrát jak fyzicky, tak mentálně. Jedině pak pro Vás má tato specifická lekce hodnotu. V opačném případě jen plýtváte časem. Co tedy vědět předtím, než se přihlásím do kurzu?

Jóga není „cvičení“

Provádění jednotlivých ásán, tedy poloh, je sice fyzická aktivita pro tělo, ale aby na Vás měla jóga ten správný účinek, je potřeba se jí věnovat celou myslí a sladit se s dechem. Pokud tedy chcete na jógu chodit jen proto, že potřebujete zhubnout nebo lidově řečeno „zabít čas“, vyberte si raději jinou sportovní lekci. Každý lektor i účastník jógy Vám potvrdí, že je velmi nepříjemné mít lekci jógy s člověkem, který ji nebere vážně. Pokud navíc čekáte od jógy jen ztrátu kilogramů, museli byste si na výsledný efekt poměrně dlouho počkat.

Zjistěte si, zda na ni budete mít dost času

Zkuste zapátrat v paměti, jestli Vás v blízké budoucnosti nečeká něco, co by mohlo narušit váš jogínský harmonogram. Proč je to důležité? Běžné lekce jógy jsou zpravidla prodávány jako uzavřené několikatýdenní či dokonce roční kurzy. Má to svůj důvod – jógu je potřeba se učit postupně. Začíná se lehkými polohami a postupně, jak si tělo a mysl zvyká, se přechází do poloh obtížnějších. Není tedy vhodné kurz přerušovat. Vaše tělo nebude na těžší cviky připraveno a „probrané učivo“ Vám bude chybět. To se může odrazit ve špatném provádění cviků, na což mohou v horším případě navázat i zdravotní problémy. Vaši spolucvičící také jistě nebudou rádi, pokud bude klidná meditační atmosféra narušována vysvětlováním a opravováním Vámi prováděných cviků. Pokud tedy víte, že za pár týdnů budete muset lekce na chvíli přerušit (např. Vás čeká nějaký zdravotní zákrok či delší dovolená), odložte si raději zahájení své jogínské éry na později – tedy na dobu, kdy se jí můžete věnovat pravidelně.

Vyberte si vhodný typ lekce

Existuje několik druhů jógy – od meditačních až po ty, které jsou zaměřeny spíše na držení těla a fyzično. V dnešní době jsou lekce dále přizpůsobovány také věku, pohlaví či fyzické zdatnosti. Rozhodně nepřeceňujte své síly. Mohli byste být z nevhodně vybrané lekce zklamaní a zbytečně byste jógu mohli předčasně zavrhnout. Poraďte se s lektorem kurzu. Řekněte mu narovinu, jaká máte zdravotní omezení a nechte si doporučit vhodný typ lekce.

Navštivte cvičnou lekci a poznejte lektora

Řada kurzů před zahájením nabízí vyzkoušet si první lekci zdarma. Této možnosti rozhodně využijte, neboť jedině tak zjistíte, zda je kurz pro Vás vhodný. Pokud takovou možnost lektor oficiálně nenabízí, nebojte se ho zeptat. Správný lektor jógy chápe, jak důležité je, aby Vám cvičení padlo, a lekci na zkoušku Vám rád umožní. Pokud ne, svědčí to o tom, že kurzy nejsou příliš dobré anebo se nejedná o empatického lektora a takovým se vyhněte.  Významným faktorem je totiž také souznění s lektorem. Pokud z něj máte špatný dojem nebo je Vám nepříjemný jeho hlas, těžko si z lekce odnesete pozitivní zážitek.

Více informací naleznete na portálu medicka.cz

2
Komentujte

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
trackback

[…] zásadě neexistuje jen jeden jediný druh jógy. Rozlišuje různé styly cvičení, speciálně zaměřené jógy apod. Ovšem u dětí toto […]

trackback

[…] a vyrovnaného duševního stavu. Jaké jsou hlavní benefity, které s sebou pravidelné cvičení jógy […]