Tolikrát diskutovatelné a mnohokrát komentované téma. Přesto stále mnoho lidí tápe a neví, co si vlastně vybavit pod pojmem „zdravý životní styl“.

Jak mít styl ve zdravém životě?

Pokud chcete ve svém životě udělat změnu, třeba jen malou, zkuste začít krůček po krůčku zařazovat do svých každodenních aktivit a harmonogramů tyto body, které jsou vlastně celým pilířem zdravého životního stylu.

  • správná životospráva
  • pravidelná pohybová aktivita
  • psychický klid a pohoda

Jedná se o komplexní záležitost, a jako k takové, je nutné k ní přistupovat. Představte si, že tyto body jsou vlastně takové „tři sestry“, kdy jedna bez druhé není schopna fungovat. Je to logické – pokud budete jíst sebezdravější pokrmy, ale v partnerství prožíváte jeden rozchod za druhým, dobře se cítit určitě nebudete. Ale na druhou stranu, i kdybyste měli sebelepšího partnera, ale denně si k večeři dávali hranolky s kečupem, asi Vám časem také nebude úplně skvěle.

Správná životospráva

V prvé řadě si sepište, např. v týdenním rozmezí, co všechno během dne vypijete a sníte. Důležitý je i čas, množství porcí a časové rozpětí mezi jednotlivými porcemi. Sami pak uvidíte, co jíte často, co velmi často, a naopak, která jídla ve Vašem jídelníčku chybí úplně. Pomalu a postupně zařazujte do svých porcí potraviny, které jsou zdravé, vydatné a plné energie. Mezi ně patří:

  • Celozrnné pečivo – stačí jednou denně
  • Luštěniny – max.2x do týdne
  • Zelenina – pokud možno syrová nebo podušená, nejlépe denně velké množství
  • Ovoce – vydatnou porci k snídani či k dopolední svačině, kvůli vyššímu obsahu cukrů se dále během dne již nedoporučuje
  • Maso – nejlépe kuřecí, králičí, libové vepřové, a především ryby
  • Mléčné výrobky – hlavně zákys, podmáslí či kefíry
  • Tekutiny – nejlépe voda, případně ovocné nebo bylinkové čaje, omezte kávu na 1 – 2 denně, vyvarujte se alkoholu

Pravidelná pohybová aktivita

Pohyb je v dnešní době velice opomíjená aktivita, nejde jen o příjemné trávení volného času, ale především o to, jak fantasticky působí správný pohyb na naše tělo. Vím, že po příchodu z práce domů, kde většině z vás začíná druhá směna s dětmi, úkoly, večeří a domácností, je pomyšlení na nějaký sport naprosto nulové. Ale co třeba místo autem sednout na kolo, nebo místo výtahu použít schody, místo tramvaje se projít. Pokud najdete činnost či sportovní aktivitu, která Vás bude bavit, máte vyhráno. Zkuste jednou týdně chodit s dětmi plavat, bude to zdravé pro Vás i pro ně, nebo si pořiďte pořádné boty a každý třetí den vyrážejte s dětmi na dlouhé procházky. Uvidíte, jak jim potom půjdou od ruky domácí úkoly, a ještě rádi Vám utřou po večeři nádobí. Můžete se zapsat do kurzů jógy, zumby nebo si prostě jít jen tak odpoledne o víkendu zaběhat. Možností je mnoho, důležité je, aby vás tato činnost bavila a těšili jste se na ni.

Psychická pohoda

Je posledním článek tříbodové pyramidy a vlastně s oběma předchozími body souvisí. Pokud budete zdravě jíst, budete se cítit dobře, začnete-li cvičit nebo se věnovat oblíbené sportovní aktivitě, po vyplavení endorfinů, budete zářit jak sluníčko. Snažte se být v klidu, vyhýbejte se stresovým situacím a lidem, kteří je vyvolávají (pozor na energické upíry!). Buďte nad věcí, občas mávněte rukou nad rozlitou sklenicí limonády, usmějte se, když dítko přijde za jedno odpoledne už pošesté se špinavým tričkem a nechejte si energii na skutečně důležité věci a pro nesmírně důležité lidi kolem sebe. Důležité je, abyste byli sami sebou, nežijte život dle přání druhých, a aniž si to uvědomíte, Vaše kroky povedou ke zdravému životnímu stylu.

Více článků najdete na medicka.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na