Sacharidy jsou strašákem všech, kteří se snaží zhubnout přebytečná kila, v podstatě je v jídelníčku dost omezují. Dokonce na jejich minimálním příjmu jsou založeny některé diety. Sacharidů se nemusíte bát, některé jsou dokonce prospěšné a tělo cukry potřebuje.

Většina lidí dodržující redukční jídelníček zpozorní, když se řeknou cukry. Snaží se je co nejvíce omezit. Cukry jsou energie, a pokud chce člověk zhubnout, musí mít větší výdej než příjem. Diety založené na minimálním příjmu sacharidů vám pomohou poměrně rychle zhubnout přebytečná kila, ale když se opět vrátíte k běžnému stravování a sacharidy opět zařadíte, vystavujete se jojo efektu a riziku, že vám váha stoupne ještě více než původně.

Není sacharid jako sacharid

Cukry naše tělo potřebuje, ale vybírejte ty komplexní. Jednoduché cukry mají za následek, že se objem našeho pasu plíživě zvětšuje. Pokud sáhnete po správných sacharidech, nebudete mít hlad a dosáhnete vaší ideální váhy také.

Jednoduché cukry rychle zvýší hladinu cukru v krvi a v návaznosti se začne vyplavovat více inzulínu. To vede k tomu, že hladina opět prudce klesne a projeví se to hladem. Tělo cukr zpracovává, ale nadbytek uloží do tukové tkáně.

U komplexních sacharidů je to úplně jinak. Hladina cukru v krvi stoupá pozvolně a nedochází tak k velkému vyplavování inzulínu a prudkému poklesu hladiny glukózy. Proto nedostanete ihned hlad, ale cítíte se zasycení na delší dobu. To je klíčové k hubnutí a udržení váhy. Hladovění škodí.

A jaké sacharidy vybrat?

  • tmavý chléb celozrnný
  • ovesné vločky
  • čočka
  • pohanka
  • datle
  • kešu
  • pekanové ořechy
  • pistácie
  • rýžové chlebíčky
  • polenta
  • hnědá rýže
  • hrách
  • fazole

Každá porce jídla by se měla skládat z komplexních sacharidů, bílkovin (správný podíl živočišných a rostlinných), vlákniny a tuků (s převahou mastných nenasycených kyselin). Neměla by chybět ani zelenina a ovoce.

Více článků najdete na medicka.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na