Nějaká ta viróza nebo rýma čas od času k dětskému věku zkrátka patří. Proč jsou však některé děti nemocné téměř non stop a na jiné za celý rok nesedne ani nejslabší kašlík? Odpovědí na tuto otázku je dobře rozvinutá imunita (posílení imunity). A tu je třeba podporovat už od velmi útlého věku.

Maminky se často domnívají, že nejvíce jsou nejrůznějšími infekcemi ohroženi novorozenci. To však není pravda. Díky tělesným procesům v závěru gravidity je dítě zásobeno množstvím už hotových protilátek ihned po svém narození a stejnou ochranu získává i po dobu, kdy je plně kojené. Délka kojení imunitní systém také ovlivňuje – čím delší dobu dítěti dopřejeme, tím delší čas získává jeho imunitní systém pro své optimální fungování a vlastní tvorbu protilátek.

Před zimou děti nechraňte, naopak!

Zdravá výživa je pro dětský imunitní systém nezbytným základem. Není-li dítě už plně kojeno, měl by v jeho stravě převažovat dostatek ovoce, zeleniny, rybího a drůbežího masa a mléčných výrobků.

Ruku v ruce s tímto režimem jde také pohyb dítěte na čerstvém vzduchu. Alespoň tři hodiny každý den – tak zní doporučení pediatrů a odborníků na dětské zdraví. V zimě je třeba hlídat teplotu pouze u nejmenších dětí do čtyř měsíců. Ty ještě nemají dostatečně rozvinutý termoregulační systém a teploty pod -5°C by jim mohly ublížit, u dětí starší je limitních až -15°C a více. Pamatujte si, že mrazivý vzduch neobsahuje viry, takže je zpravidla zdravější, než ten, který běžně dýcháme v hernách nebo nebo i doma.

Otužování by mělo probíhat i doma

Dlouhou procházkou to však nekončí. Na otužování myslete i během každého spánku miminka. Jakmile usne, otevřete okno. Nejdříve jen na pět minut, později interval prodlužujte. Pravidelně kontrolujte jeho tělesnou teplotu a to vždy za krkem nebo na hrudníčku. Končetiny mívají děti všeobecně studenější a mohli byste se zcela zbytečně vyděsit.

Poslední kapitolou úspěšného otužování batolat je koupání. Ihned po koupeli dítě otřete vlhkou vlažnou žínkou a ihned vysušte. Děti i na podobné rituály rychle zvykají.

Po několika týdnech také můžete za pomoci koupelnového teploměru začít snižovat teplotu vody ve vaničce. Pro miminka je zpravidla doporučováno 35°C, po dvou měsících tréninku j však lze bez bav nechat klesnout o celých pět stupňů. U děti starších jednoho roku je možné dokonce přistoupit až na 25°C a sprchování studenou vodou (samozřejmě pouze v případě, že potomek spolupracuje a nebrání se). Odměnou za tuto námahu bude lepší imunita a nižší nemocnost nejmenšího člena rodiny.

Náš tip: Dětskou imunitu zlepšuje i plavání, a to nejlépe v plavecké školičce pro kojence, kde jsou děti pod odborným dohledem. Do bazénu však choďte pouze v případě, že je dítě dokonale zdravé, jinak můžete nástup onemocnění spíše urychlit!

Více článků najdete na medicka.cz

Předchozí článekKojení? To je pomyslný most mezi matkou a dítětem, který se nikdy nezboří
Další článekKýla
Jana Šrámčíková
Alternativní medicínou se zabývám už od roku 2004. Právě tehdy zlomili lékaři hůl nad mými bolestmi hlavy, odmítli předepsat silnější léky a doporučili mi, že si budu muset zvyknout. Nezvykla jsem si, navštívila vyhlášeného odborníka na akupunkturu a ten si během několika týdnů poradil s tím, co odborníci řešili roky. Přestala jsem tak brát svoje zdraví jako samozřejmost, začala chápat souvislosti a vrhla se na studia. Zabývám se především Ajurvédou, ale cizí mi nejsou ani české bylinky, čínská medicína a jógová či meditační praxe. Na vlastní kůži mám vyzkoušeno, že i těžké astma se dá zvládnout speciálními jógovými ásanami, nebo že na prevenci chorob opravdu stačí „jen“ správný jídelníček. A ráda se o tyto znalosti podělím i s vámi.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na