Roztřepené konečky trápí snad každou ženu s dlouhými vlasy. A nevyhnou se ani ženám s krátkým mikádem. A na vině vždy není jen nevhodný hřeben. Velký problém představují také nevhodné diety nebo nedostatek vitamínů všeobecně. A kterých se to týká a jak poznáte, jaký problém stojí za roztřepenými vlasy právě u vás?

Zpravidla jde o nedostatek jinak běžných vitamínů A, C, E a B. Bohužel jen podle třepení vlasů nepoznáme, kde je onen pes zakopaný. Je tedy třeba přistoupit k důkladnější analýze našich obtíží, a posléze i jídelníčku.

Nedostatek vitamínu A

Je typický zejména pro rozvojové země, ale narazit na něj můžeme i u nás. Zatímco vysoká avitaminóza se projevuje potížemi se zrakem (šeroslepost, barvoslepost) a u dětí může dokonce přerůst až ve ztrátu zraku, pouhý nedostatek nemá projevy tak markantní. Zbystřete zejména v případě, že se potýkáte se suchou kůží, vysycháním sliznic nebo je vaše pokožka citlivá na sluníčko a snadno se spálí – zvláště v případě, že jste dříve s podobnými příznaky problémy neměli. Vitamín A doplňujte zásadně ve formě beta-karotenu, tím se totiž neleze předávkovat.

A jaké přírodní zdroje jsou na vitamín A nejbohatší?

  • zelenina (především mrkev, špenát, zelí, brokolice, kukuřice)
  • meruňky
  • máslo
  • rybí tuk
  • játra
  • meloun
  • vaječný žloutek
  • tučnějších mořské ryby

Nedostatek vitamínu B

Jde zejména o vitamín B12 alias kobalamin. Jeho nedostatek se projevuje problémy trávicí soustavy, svědivými a pálivými pocity, potížemi s nervovým systémem a často i záněty kloubů. Třepení vlasů je tedy spíše příznakem vedlejším, který vám pomůže dát dohromady kompletní mozaiku možných příčin vašich obtíží. A jak doplnit vitamín B12 z běžné stravy? Hodit se vám bude zejména:

  • tmavé maso
  • kukuřice
  • vejce
  • luštěniny
  • ořechy a semena
  • celozrnné potraviny

Nedostatek vitamínu C

Známe ho zejména jako posilovač imunity, a právě tady se také jeho nedostatek nejčastěji projeví. Dalším vedlejší příznakem je také krom roztřepených konečků vlasů i krvácení dásní. Jeho nízkou hladinou jsou ohroženi zejména kuřáci a osoby trpící diabetem, u nichž je potřeba vitamínu C všeobecně větší (více než 90 mg denně). V období zvýšeného výskytu nachlazení a viróz se pak tato potřeba může zvýšit až na 1 000 mg denně. To je však bez odpovídajících doplňků stravy jen velmi obtížně dosažitelné.

A jaké nejlepší zdroje vitamínu C najdeme v běžné stravě?

  • petrželová nať
  • brokolice
  • šípky
  • citrusy
  • bobuloviny

Nedostatek vitamínu E

Posledním prvkem důležitým pro zdraví vlasů je vitamín E. Oproti ostatním vitamínům se o něm nemluví tak často, a přitom je při správném fungování našeho organismu zásadní. Jde o účinný antioxidant, při jehož nedostatku trpíme zvýšenou nemocností, či potížemi se srdcem a kardiovaskulárním systémem všeobecně. Jeho nedostatkem jsou ohroženi zejména lidé, kteří z jakéhokoliv důvodu omezili konzumaci tuků. U vlasů vede krom třepení také k jejich zvýšenému vypadávání. A jak ho rychle doplnit ze stravy? Konzumujte nejlépe:

  • čerstvou zeleninu v čele s chřestem, avokádem a sladkými brambory
  • ořechy
  • vejce
  • celozrnné výrobky
  • bylinky

Další důvody roztřepených vlasů

Vlasy se nejčastěji třepí jednoduše díky tření o podložku – obvykle o ramena nebo záda. Částečně se tomu lze vyhnout důsledným splétáním pramenů do copu nebo vysokého culíku. Pravidelné pevné stahování ale neprospívá citlivým vlasovým kořínkům. Navíc se konečky vlasů třepí i při mytí a vysoušení, byť je sebešetrnější.

Investujte do vybavení koupelny

Průšvihem bývají i nejrůznější levné kartáče a hřebeny s kovovými hroty. Vlasům se nelíbí ani štětinky kartáčů zakončené kuličkami, díky kterým se kartáč také špatně čistí. Nejlepší ale také nejdražší variantou pro krásné vlasy jsou kartáče z prasečích štětin. Další vhodné výrobky může doporučit i zkušený kadeřník.

Kromě používaných nástrojů (hřeben, kartáč a a další) je třeba také důkladně probrat kupované šampóny a kondicionéry. Ty by neměly obsahovat alkohol a to ani v malém množství. Alkohol totiž vlasy vysušuje a ve výsledku problémy s roztřepenými vlasy ještě zhoršuje. Obsahují ho zejména šampóny proti lupům.

Nezbytností by se měly stát i masky na vlasy. Nejlépe přírodní s obsahem jojobového, kokosového nebo olivového oleje. Působit by měly alespoň hodinu. Nejrůznější rychlo produkty s dobou působení pod deset minut obvykle ani z poloviny nedodají vlasům to, co v líbivých reklamách slibují. Místo masky lze použít i čistý olej z prodejny se zdravou výživou. Maska by se měla objevit na vlasech jednou týdně. Na pokožku hlavy jí stačí nanést minimum a zbytek rozetřít po celé délce vlasů s důrazem na konečky.

Náš tip: vyrobit si samozřejmě můžete na roztřepené konečky i domácí masky, a to nejlépe z bylinek. Ty své účinné látky nejlépe uvolňují do kvalitních rostlinných olejů, jež samy o sobě vlasy perfektně posílí a vyživí. Vlasům svědčí zejména kopřiva, ale také březový květ, lopuch, rozmarýn, heřmánek, šalvěj, růže nebo pampeliška.  Nemáte-li na masku čas, pomůže i přelití vlasů odvarem hned po jejich umytí.

Když dietu, tak správnou

Zdravým vlasům neprospívají ani jednostranně zaměřené diety delší než jeden týden. Dát si dvoudenní mrkvovou dietu na pročištění organismu je v pořádku, ale dodržovat několik měsíců nejrůznější výživová doporučení zbavená většiny ovoce, zeleniny nebo masa se může na krásných vlasech negativně podepsat. A náprava nebývá jednoduchá.

Vadí i extrémní počasí

Je důležité také dát pozor na přílišné výkyvy teplot. Prudké slunce i silný mráz vlasům škodí. Kromě produktů určených přímo k ochraně vlasů je dobré nezapomínat ani na staré dobré čepice a klobouky. Nejlépe takové, pod kterými nejsou vlasy příliš zmačkané a stisknuté. I tím se totiž mohou polámat.

Trocha péče pro skvělý výsledek

Základem lesklých a neroztřepených vlasů (tedy žádné roztřepené konečky) je pravidelné zastřihávání, i když to majitelky dlouhé hřívy v kadeřnických salonech obvykle nerady slyší. Argumentují tím, že když už se jednou za rok k zastřihnutí odhodlají, vlasy se jim stejně do týdne roztřepí znovu. V tom mají obvykle pravdu. Pravidelné zastřihávání by ale mělo probíhat podstatně častěji. Nejlépe jednou za dva měsíce. Stačí, když kadeřník odstraní asi 5 mm vlasu. Více není třeba. A přílišného zkrácení není třeba se obávat. Dobře vyživované vlasy vyrostou za tutéž dobu o 2-3 centimetry. Nicméně první zkrácení velmi poškozených vlasů by mělo jít „až na dřeň.“ Jinými slovy odstranit se musí vše, co je roztřepené. Nezřídka i polovina délky. Poté je nutné se o vlasy začít důsledné starat včetně pravidelného zastřihávání.

Líbil se vám článek na roztřepené konečky?

Více článků najdete na medicka.cz

Předchozí článekGlykemický index – umíte s ním zacházet?
Další článekLéčíme se jídlem – ananas pomůže se zažíváním i rekonvalescencí
Jana Šrámčíková
Alternativní medicínou se zabývám už od roku 2004. Právě tehdy zlomili lékaři hůl nad mými bolestmi hlavy, odmítli předepsat silnější léky a doporučili mi, že si budu muset zvyknout. Nezvykla jsem si, navštívila vyhlášeného odborníka na akupunkturu a ten si během několika týdnů poradil s tím, co odborníci řešili roky. Přestala jsem tak brát svoje zdraví jako samozřejmost, začala chápat souvislosti a vrhla se na studia. Zabývám se především Ajurvédou, ale cizí mi nejsou ani české bylinky, čínská medicína a jógová či meditační praxe. Na vlastní kůži mám vyzkoušeno, že i těžké astma se dá zvládnout speciálními jógovými ásanami, nebo že na prevenci chorob opravdu stačí „jen“ správný jídelníček. A ráda se o tyto znalosti podělím i s vámi.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na