Serotonin je hormon, který přenáší nervový vzruch. Nazývá se také hormon štěstí, vyplaví se např. po sportovní aktivitě, nebo když sníte své oblíbené jídlo. Podílí se na náladě, spánku, chuti k jídlu nebo na tom, jak budete cítit bolest. Pozitivní účinky má v případě počínající deprese, migréně a úzkostech. Dokáže ovlivnit proces bdění a spánku.

Jak serotonin vzniká

Najdeme ho v centrálním nervovém systému, ale i v buňkách trávicího traktu a krvi. Vzniká z aminokyseliny tryptofanu, jedná se o esenciální aminokyselinu, tělo si ji tudíž nedokáže vyrobit. Serotonin získáváme ze stravy. Najdeme ji např. v banánech, chřestu, brokolici, špenátu, mořských rybách, mladé pšenici, čerstvém sýru, vejcích, celozrnných výrobcích, otrubách, ananasu, semenech a oříšcích.

Jelikož se velká část serotoninu tvoří ve střevech, je důležité udržovat trávicí trakt v dobré kondici.

Nedostatek serotoninu má za následek snížený přenos nervových vzruchů, což se projeví jako potíže se spánkem, změnou nálady, depresí, úzkostí, podrážděností nebo přejídáním se. Může se stát i spouštěčem některých psychických poruch.

Pro dostatečnou hladinu serotoninu, kromě vhodné stravy, potřebujeme kvalitní spánek, dostatek slunečního svitu (na klinických pracovištích je praktikována fototerapie jako léčba deprese), pravidelnou pohybovou aktivitu.

Při léčbě depresí jsou využívány léky na bázi serotoninu, na trhu existuje mnoho druhů a je snaha, aby každá generace léčiv byla pro pacienta účinnější a bezpečnější.

I léčba antidepresivy může mít svá rizika. Mohou se objevit zažívací potíže a při dlouhodobém užívání poruchy v sexuální oblasti, především snížení libida.

Více článků najdete na medicka.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na