Kosti, jako každá jiná část lidského těla, potřebuje správnou péči. Pokud jim budete dávat ty správné živiny, zajistíte si zdravé kosti po celý život.

Zdravá strava je významným prvkem v prevenci osteoporózy. Aby tomu tak bylo, musíme dodržovat životosprávu a zaměřit se na přísun správných živin. A které to jsou? Vápník, vitamín D, K, bílkoviny, hořčík, ostatní stopové prvky. K tomu je zapotřebí vybírat potraviny, které prospěšné látky obsahují. V lékárně lze také koupit potravinové doplňky.

Co tělo potřebuje v konkrétním věku?

Od narození do dospívání

Základ pro zdravé kosti dáváme dítěti už v děloze. Maminky by měly konzumovat zdravou a vyváženou stravu s dostatkem potřebných živin. Měly by se zaměřit na vitamín D, bílkoviny a  vápník. Vyhnout se průmyslově zpracované stravě. Stejné doporučení platí pro děti až do dospívání. V našich podmínkách je zvykem předepisovat vitamín D v kapkách.

20 let

Tento věk je velmi důležitý pro vytvoření zdravého základu kostí. Vitamín D – vhodný je pobyt na sluníčku, konzumace ryb, cereálií a vejcí. Vápník najdeme v mléčných výrobcích, listové zelenině a ořeších. Bílkoviny čerpat nejlépe z libového masa, ryb a šunky, ale i luštěnin.

30, 40, 50 let

Tento věk je důležitý pro minimalizaci ztrát hustoty kostní tkáně. Vitamín D, bílkoviny, vápník – platí to stejné jako u předchozích doporučení. Základem je dostatečný příjem těchto živin stravou. Zamezíte riziku vzniku osteoporózy. Důležitý je i zdravý pohyb, který nepřetíží váš pohybový aparát.

60 let a vyšší věk

Přirozenou součástí procesu stárnutí je i úbytek svalové a kostní tkáně. Nemusí to ale nutně znamenat vznik osteoporózy. Vitamín D nejlépe načerpáte ze slunečního záření a podpořit vše můžete stravou. Vápník je také třeba doplňovat, jen pozor, ve vyšším věku může mít vyšší příjem vápníku negativní projevy na srdce. Bílkovin starší lidé potřebují větší množství než mladší lidé.

Více článků najdete na medicka.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na