blank

Jistě se všichni shodneme na tom, že spánek je velmi důležitou součástí našeho života. Jeho nedostatek se odráží nejen na naší náladě, ale dlouhodobě může poškozovat také naše zdraví. Pojďme si představit pár tipů pro zdravý spánek. Případně si můžete přečíst, jak zařídit ložnici podle Feng Shui.

  1. Naučte se pravidelnosti

Stokrát opakovaná fráze, ale pravdivá. Tělo zkrátka potřebuje pravidelnost. Pokud budeme pravidelně ve stejný čas chodit spát, brzy si na to tělo zvykne a vytvoří si svůj zdravý spánkový režim.

  1. Nejezte těsně před spaním

Pokud nechcete mít problémy s usínáním, vyhněte se před spaním konzumaci jídla. Díky procesu trávení se zvyšuje Vaše tepové frekvence, což zhoršuje schopnost těla uvést se do klidového spánkového režimu.

  1. Omezte alkohol

Asi teď nebudete příliš souhlasit s tvrzením, že alkohol nemá dobrý vliv na spánek. Jistě si každý z nás vybaví okamžik, kdy jej alkohol dokonale ukolébal. To je sice pravda, ale nejedná se o kvalitní zdravý spánek. Alkohol totiž blokuje prožití nejvýznamnější fáze spánku – REM. Namísto toho se podvědomě stále budíte a ráno jste unavení.

  1. Omezte kofein

O kofeinu se všeobecně ví, že má povzbuzující účinky. To se sice jindy může hodit, ale pokud potřebujete usnout, měli bychom se pití kávy a jiných kofeinových nápojů vyhnout.

  1. Dopřejte si pohyb

Pokud chcete, aby byl Váš spánek opravdu výživný, je zapotřebí se předtím patřičně unavit. Nemusí jít o velké výkony, ale rozhodně je (nejen) pro vyvolání spánku vhodné přes den absolvovat alespoň krátkou procházku. Pokud se celý den doma lidově řečeno jen „válíte“, nemělo by Vás překvapit, že večer budete mít problém usnout.

  1. Ukolébejte se horkou sprchou

Voda je také mocná čarodějka, kterou můžete regulovat svou svěžest. Horkou sprchou či koupelí tělo přirozeně zpomalíte, což by mělo usínání usnadnit. Studená voda naopak tělo rozproudí.

  1. Nalaďte se

Pokud chcete klidně usnout, vyhněte se před spaním aktivitám, které rozproudí Vaše tělo, napříkad cvičení. Je sice hezké, že doháníte po večerech resty, které jste přes den nestihli, ale sport přesuňte spíše na ráno. Večer před spaním se tělo potřebuje naopak dostat do klidového režimu – prospěje Vám tedy spíše poslech klidné hudby či čtení pěkné knížky.

  1. Využívejte postel jen na spaní

Zde dělá spousta lidí chybu, když si večer chtějí užít poslední chvíle před spaním čtením nebo ještě hůře sledováním televize z postele. Pokud si totiž jednou lehnete do postele, tělo dostává signál, že se bude spát. Jakmile tělo pochopí, že se spát nejde, přepne se zpět do aktivního režimu a poté bude těžší jej zpátky ukolébat. Pokud si knížku před spaním neumíte odpustit, pořiďte si pohodlné křeslo.

  1. Nemyslete na nepříjemné věci

I sebelepší spáči mají problém usnout, pokud před spaním přemítají o negativních věcech. Alespoň před spaním si tyto myšlenky zakažte a nalaďte se na příjemnou vlnu. Zde Vám může pomoci jednoduchý rituál z jógy – lehněte si, zavřete oči, několikrát se zhluboka nadechněte a začněte vzpomínat, co se Vám dnes povedlo, za co jste vděční a poděkujte v duchu za takto prožitý den. Tento rituál pomáhá nejen před spaním, ale k celkové duševní hygieně.

Více informací naleznete na portálu medicka.cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte prosím komentář
Please enter your name here

12 − ten =